Projekt systemowy
Beneficjenci projektu
Informacje dla zatrudnionych
|
DZIAŁANIA:
Dla grupy osób z niepełnosprawnością intelektualną z zespołem
Downa
i sprzężonymi kalectwami:
Ocena
wstępna kandydata do zatrudnienia i stworzenie Indywidualnego Planu
Działania (IPD)
Celem głównym działania jest zebranie informacji dotyczących
osobistych preferencji związanych z przyszłą pracą. Podjęte działania
dostarczą informacji o kompetencjach i umiejętnościach osoby niepełnosprawnej, o jej słabych
i mocnych stronach, zainteresowaniach i predyspozycjach. Osoba niepełnosprawna
bierze aktywny udział w wyborze stanowiska pracy, które odpowiada jej
zainteresowaniom.
-
Wstępna
diagnoza psychologiczna, która daje obraz funkcjonowania poznawczo
- społecznego osoby oraz pozwala zakwalifikować osobę do
udziału w warsztatach z zakresu umiejętności społecznych.
Psycholog zwraca uwagę na takie aspekty jak: spostrzeganie, uwaga,
pamięć, myślenie, mowa - sposób porozumiewania się oraz sposób
nawiązywania kontaktów, relacje w grupie, współpraca z innymi
osobami. Następnie przygotowuje opinię psychologiczną, która
zawiera kompleksowe informacje n/t poszczególnych sfer
funkcjonowania osoby, jej umiejętności i mocnych stron oraz
poziomu motywacji do podjęcia aktywności zawodowej;
-
Diagnoza
doradcza , która ma na celu zidentyfikowanie zainteresowań,
preferencji, predyspozycji zawodowych oraz umiejętności osoby.
Doradca zawodowy na podstawie zebranych informacji przygotowuje
profil zawodowy danej osoby;
-
Warsztaty
praktyczne - krótkoterminowe "próby pracy" dające możliwość
osobie niepełnosprawnej na świadome podjęcie decyzji dotyczącej
wykonywania przyszłej pracy (doświadczenie wielu różnych czynności
zawodowych w praktyce;
-
Kolejnym
krokiem jest przygotowanie Indywidualnego Planu Działania (IPD) -
sprecyzowanie celu zawodowego i ustalenie harmonogramu jego
realizacji - przygotowanie szczegółowych kroków do wykonania, aby
cel osiągnąć;
-
Warsztaty
z zakresu poruszania się po rynku pracy i w miejscu pracy -
informacja o zawodach i czynnościach do wykonania na stanowisku
pracy (w przypadku osób niepełnosprawnych intelektualnie nie mówimy
o całym zawodzie, bardzo często są to pomocnicze, proste czynności,
które są wykonywane na poszczególnych stanowiskach pracy);
dokumenty wymagane w pracy oraz sposoby aplikowania o nią,
podstawowe prawa pracownika, itp.
Wyszukiwanie miejsc pracy
-
Praktyka/praca
jest dobierana indywidualnie do każdej osoby niepełnosprawnej;
dopasowanie pracy wiąże się z gruntowną diagnozą preferencji i
predyspozycji zawodowych beneficjenta a nie zapotrzebowaniem rynku
pracy;
-
Trener
nawiązuje kontakty z potencjalnymi pracodawcami, wyjaśnia specyfikę
zatrudnienia osoby z niepełnosprawnością intelektualną i bezpośrednio
bierze udział w negocjowaniu warunków zatrudnienia; poza tym
wspiera osobę niepełnosprawną intelektualnie podczas rozmowy wstępnej;
Zatrudnienie
(bądź organizacja praktyki zawodowej) i szkolenie osoby niepełnosprawnej
w miejscu pracy - szkolenie w miejscu pracy ma na celu dopasowanie
metod szkolenia do określonych potrzeb indywidualnych osoby. Osoby z
niepełnosprawnością intelektualną mają trudności z przyswajaniem
nowych umiejętności. Dlatego też systematyczne szkolenie jest bardzo
skuteczną, podzieloną na etapy strategią uczenia wszelkich umiejętności.
Dodatkową zaletą jest fakt, iż osoba nabywa te umiejętności w swoim
docelowym miejscu pracy - osoby niepełnosprawne intelektualnie mają
trudności w zastosowaniu już zdobytych umiejętności w nowej sytuacji
(przenoszenie umiejętności);
Stałe
wsparcie i monitorowanie pracy - po zatrudnieniu wspomaganie trenera
nie kończy się, nabiera tylko innego wymiaru; ważne jest, aby osoba
utrzymała standard wykonywanej pracy oraz właściwą motywację -
szkolenia wyrównawcze, bieżące rozwiązywanie pojawiających się
trudności;
Uczestnictwo
osoby niepełnosprawnej już zatrudnionej w grupie motywująco -
wspierającej (poradnictwo psychologiczne, otrzymywane wsparcie od
grupy) - osoby mogą opowiedzieć o swoich problemach pojawiających się
w miejscu pracy i otrzymać pomoc zarówno od psychologa, jak również
od pozostałych uczestników.
Osoba z niepełnosprawnością intelektualną potrzebuje indywidualnego
wsparcia podczas całego procesu aktywizacji. Wsparcie dotyczy przede
wszystkim dostarczania informacji, dostosowanych do możliwości
percepcyjnych danej osoby, a nie podejmowania decyzji za tę osobę. W
projekcie kluczowa rola należy do trenera, którego zadaniem będzie
wspieranie osoby niepełnosprawnej intelektualnie podczas wykonywania
czynności pracy. Trener poprzez uczestnictwo w procesie pracy, wspólne
wykonywanie czynności, podpowiedzi będzie uczył osobę jak prawidłowo
należy wykonywać daną czynność.
Dla grupy osób z głębokim upośledzeniem
umysłowym:
Działania:
-
Propagowanie
projektu w celu wzbudzenia zainteresowania środowiska, zbierania
kandydatów niepełnosprawnych oraz kadry do projektu,
-
Przygotowanie i pilotaż narzędzi diagnostycznych:
-
inwentarz sytuacji do obserwacji,
-
kwestionariusz o dwóch częściach:
- niezbędnej do wstępnej kwalifikacji (gdyby było więcej
kandydatów),
- niezbędnej do ostatecznej kwalifikacji, przygotowania
Indywidualnego Planu Działania oraz ewaluacji
-
struktura wywiadu z rodzicami
-
Uzyskanie zgody rodziców na badania i przeprowadzenie badań diagnostycznych wstępnych i ostatecznych,
-
Kryteria doboru:
-
uczestników niepełnosprawnych:
- możliwość przemieszczania się (choćby ze wsparciem),
- elementarna zaradność osobista (np. sygnalizowanie potrzeb
fizjologicznych, odgryzanie i żucie pokarmów, picie z kubka,
przewidywanie zagrożenia np. ogień, szkło, nóż),
- funkcjonowanie społeczne (kontakt - choćby krótkotrwały,
komunikacja - choćby gestem i mimiką, brak zachowań ostro
agresywnych, przejawy zachowań prospołecznych),
- wykonywanie najprostszych czynności celowych, umiejętność
choćby krótkotrwałego skupienia uwagi, dokładność,
- sposób i tempo uczenia się (choćby przez modelowanie, naśladownictwo)
-
kadry oraz wolontariuszy:
- trener pracy - nabyte doświadczenie w pracy z ONI,
- mentor - asystent trenera, osoba z lekkim lub umiarkowanym stopniem upośledzeniaumysłowego, z prospołecznym
nastawieniem, z aspiracjami pomocy innym, o łagodnym usposobieniu, zrównoważona w swoich reakcjach
-
uzyskanie zgody rodziców dla przyłączenia się i wejścia ich dziecka do projektu,
-
konstrukcja grupy osób z głębokim stopniem upośledzenia oraz znalezienie personelu (trenerzy i wolontariusze, mentorzy),
-
organizacja punktów pracy:
- znalezienie lokalu, wyposażenie,
- zatrudnienie personelu oraz jego przeszkolenie, a także zapewnienie współpracy otoczenia,
- zapewnienie transportu.
-
Realizacja projektu:
- opracowanie IPD, wdrażanie ich, motywowanie, prowadzenie dokumentacji, m.in. filmowej,
- punkty pracują 2x w tygodniu po 4 godz. zegarowe, w tym:
-
0,5 godz. na skupienie się na miejscu pracy (koncentracja),
-
2 godz. - właściwa praca ze wsparciem oraz przerwa na ruch, sprzątanie
miejsca pracy po zakończeniu (długość trwania zajęć aktywizujących
musi być dostosowana do potrzeb i możliwości osoby z głębokim
stopniem upośledzenia umysłowego; wiąże się to z potrzebą
wnikliwej obserwacji i elastycznego przechodzenia z jednego rodzaju
zajęć do drugiego),
-
1 godz. aktywność rekreacyjno - motywującą (na zasadzie rytuału:
podliczenie wyników pracy, wzmacnianie pozytywne przez pochwały,
wspólna herbatka przy ulubionej muzyce),
-
0,5 godz. dla pracowników - trenerów i wolontariuszy - mentorów na dokumentowanie przebiegu pracy, indywidualne obserwacje, wnioski,
rozmowy z rodzicami)
|