Projekt systemowy
Beneficjenci projektu
Osoby z zespołem Downa i sprzężeniami
Informacje dla zatrudnionych
|
OSOBY ZESPOŁEM DOWNA
Kim są?
Osoby z niepełnosprawnością
intelektualną (upośledzeniem umysłowym) dalej stanowią ok. 1% populacji
generalnej (wg Światowej Organizacji Zdrowia). Ok. 75% tej grupy to osoby z
lekkim stopniem upośledzenia (IQ 52-68), które są zdolne do niezależnego życia
i prostej pracy przy niewielkim wsparciu, w zasadzie nie są objęte niniejszym
projektem. Na pozostałe 25% składają się: 12% osób z umiarkowanym (IQ 36-51), 8%
ze znacznym (IQ 20-35) oraz 5% z głębokim stopniem upośledzenia umysłowego (WHO).
Wszystkie te osoby nie są zdolne do samodzielnej egzystencji, ale dzięki ciągłej
edukacji i rehabilitacji oraz wsparciu mogą poprawiać swój poziom funkcjonowania
w integracji. Osoby z umiarkowanym
i znacznym stopniem niepełnosprawności są zdolne nawet do prostej pracy. Osoby
te należą do kategorii „mających szczególne trudności w wejściu i utrzymaniu się
na rynku pracy”.
Jedną z przyczyn upośledzenia umysłowego jest Zespół Downa.
Występuje on od 1,1 do 1,2 przypadków na 1000 osób. Większość rozwija się jako
osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej, a
także większość cierpi na sprzężone kalectwa i choroby (m.in. wiotkość mięśni,
niedowidzenie, niedosłyszenie, wady serca, obniżona odporność i in.). W całej
populacji osób z niepełnosprawnością intelektualną osoby z zaburzeniami chromosomowymi, wśród nich te z Zespołem
Downa, stanowią ok. 35% (WHO).
Jak funkcjonują?
Badania potwierdzają, że
osoby z zespołem Downa nie mają jednakowego typu osobowości. Różnorodność
temperamentów i sposobów zachowania uwarunkowana jest cechami wrodzonymi oraz
warunkami wychowawczymi i społecznymi jakie otaczały je w dzieciństwie i aktualnie.
Większość osób z zespołem Downa jest radosna i miła,
niezwykle pogodna, o uczuciowej naturze. Taki rodzaj temperamentu występuje
częściej u osób, które są akceptowane w swoim środowisku społecznym, były
otoczone troskliwą opieką w dzieciństwie, stymulowane i nauczane, dzięki czemu
są zdolniejsze umysłowo.
Osoby, które są mniej zdolne i wydają się mniej aktywne mogą pozostać raczej
powolnymi, a czasem upartymi w latach młodzieńczych. Problemy te często
towarzyszą brakowi rozwoju umiejętności porozumiewania się i zdolności
rozumowania.
Pewne rodzaje zachowań, częste w przypadku małych dzieci, przedłużają się u osób
dorosłych z Zespołem Downa. Do takich zachowań należą: zmiana nastroju, rzucanie
przedmiotami, oddalanie się i uciekanie w trakcie spacerów czy z miejsca pracy,
słaba koncentracja przy pracy przez dłuższy czas, a także bycie nieustępliwym i
niełatwym do opanowania. Kłopoty z zachowaniem nie są związane z poziomem
rozwoju umysłowego, lecz z niższym poziomem rozwoju mowy i gorszymi
możliwościami porozumiewania i mniejszą zaradnością samoobsługi.
Są tacy, choć jest ich niewielu, którzy cierpią na poważne zaburzenia
zachowania, takie jak: agresja, drażliwość, nadruchliwość i impulsywność. Jednak
zaburzenia zachowania występują rzadziej w ZD niż w innych zespołach związanych
z upośledzeniem umysłowym.
Najbardziej upośledzoną sferą rozwoju osoby z zespołem Downa jest myślenie. Nie
są one zdolne do myślenia abstrakcyjnego. Nastawienie do rzeczywistości
określone jest przez konkretne działania. Pod względem uczenia się materiału
konkretnego upośledzeni umysłowo z zespołem Downa w stopniu głębszym wykazują
lepsze wyniki, niż osoby upośledzone w tym samym stopniu po zapaleniu mózgu.
Wśród procesów intelektualnych uczestniczących w uczeniu się stosunkowo
najsłabiej zdaje się być upośledzony proces spostrzegania. Joannna Kruk –
Lasocka, przedstawiając najbardziej charakterystyczne objawy zaburzeń u osób z
zespołem Downa, scharakteryzowała również procesy percepcji: prawdopodobnie
analiza i synteza ogólnie opóźniona, ale percepcje adekwatne, dość dobra
spostrzegawczość, silne tendencje do naśladownictwa. Natomiast odnośnie pamięci
i uwagi stwierdziła: pamięć mechaniczna dobra, ogólna pojemność pamięci
obniżona, uwaga bez specyficznych zaburzeń – przypuszczalnie mniejsza trwałość
uwagi i zdolność do koncentracji.
Warto również wspomnieć o rozwoju emocjonalnym osób z zespołem Downa.
Interesujących danych w tej kwestii dostarczyły badania Haliny Olechnowicz.
Autorka stwierdziła, że u większości mamy do czynienia z tzw. pseudouporem.
Zachowania pseudouporu spowodowane są obniżonym napięciem mięśniowym, które
uniemożliwia natychmiastowe przejście od bezruchu do aktywności. Natomiast z
chwilą, gdy dana czynność zostanie już rozpoczęta, intensywność jej wzrasta
bardzo szybko, co powoduje z kolei trudności w jej zatrzymaniu. Stwierdzono
także istotną zależność między gotowością do działania a znakiem emocji. Emocje
ujemne utrudniają rozpoczęcie czynności i nasilają tzw. upór, natomiast emocje
dodatnie sprzyjają zmniejszeniu go, a nawet eliminują całkowicie. Aktywizując
zatem osobę z zespołem Downa należy pamiętać, iż skuteczność wykonywanych przez
nią określonych zadań zależeć będzie od trzech czynników: stanu gotowości
aparatu mięśniowego, umiejętności reagowania na bodźce słowne oraz rozeznania co
do znaku emocji towarzyszących osobie w danej sytuacji.
U osób z zespołem Downa zauważamy, że dojrzałość społeczna i przystosowanie
życiowe znacznie przewyższają rozwój intelektualny. Dzięki takim umiejętnościom
jak spostrzegawczość, dobra pamięć mechaniczna, zdolności do naśladownictwa, osoby te są
dobrze przystosowane społecznie i mogą być bardzo pomocne w wielu pracach.
Zaburzeniem utrudniającym osobom z zespołem Downa wykonywanie zadań manualnych,
a przez to spowalniającym naukę i wykonanie czynności jest upośledzona sfera
ruchowa – zdeterminowana przez hipotonię.
|